poniedziałek, 22 marca 2010

nie mogę się powstrzymać, czyli notatki młodego antropologa

Przeczytałam ostatnio genialny tekst Jarosława Hrycaka "Jak zostać dobrym historykiem". Trzeba tylko zamienić "historyk" na "antropolog" i wszystko będzie się zgadzać. Całość dostępna na stronie: http://www.zaxid.net/blogentry/56742/ A tutaj fragment, który chwilowo stał się moim mottem:
Не трактуйте надто серйозно своїх магістерських, кандидатських чи докторських дисертацій. Це ще не наука – це лише перепустка у науку. Я почув колись від Ярослава Ісаєвича дотепне порівняння: дисертація – це як панщина. Той, хто хоче писати досконалі дисертації, ризикує бути вічним кріпаком. Дисертації треба якнайшвидше скінчити, щоб стати вільним, а вже тоді займатися справжньою наукою.
A poza tym końcówka:
А взагалі, не бійтеся смерті. Бійтеся не залишити після себе нічого значущого, яке би Вас пережило.

І коли станете перед воротами раю, святий Петро спитає Вас, ким Ви були за життя, Ви відповісте йому, що істориком. Тоді Він скаже: «Пустіть його до раю, він достатньо мучився за життя».

Eh. biorę się do badań. A tak w ogóle to jestem znowu w Olecku i powoli zaczynam "wchodzić" w teren. Na razie szukam mieszkania albo pokoju. Poszłam rano obejrzeć jeden pokój z ogłoszenia w gazecie i właścicielka bardzo mi zachwalała: "Ma pani osobne wejście to i klientów może pani przyjmować i nikomu to nie będzie przeszkadzało".

6 komentarzy:

Kruszka pisze...

bardzo jestem ciekawa o czym swiadcza slowa tej pani: o rzeczywistosci w jakiej funkcjonuje, o jej stanie umyslu czy o tym jak sie dzis ubrala antropolog:) (wyzywajace skorzane mini? - swoja droga chcialabym to zobaczyc) ?

Maria pisze...

no wlasnie bylam w starym, wyciagnietym plaszczu, spodniach i w butach na wibramie. stanowczo nie bylo to wyzywajace mini :)

pisze...

Może Pani doszła do wniosku, że się maskujesz i w ogóle jako córka mafii przyjechałaś robić podejrzane interesy :) Inna rzecz, że mnie to lekko zmroziło.

Kruszka pisze...

w kazdym razie lepiej znalezc inne lokum.

Maria pisze...

a mnie nie zmrozilo, chyba bylam w szoku. Dopiero jak odeszlam kawalek to do mnie dotarlo.
Corka mafii moze byc, tylko gdzie Siergej Bodrow jr?

Kruszka pisze...

z ciekawostek: moj tata byl zachwycony ta opowiescia, malo z krzesla nie spadl:)